maandag 22 mei 2017

'Het gevoel is onbeschrijflijk'

Welke zichzelf respecterende amateurarcheoloog heeft er niet gekeken naar de geweldige afleveringen van het archeologische tv-programma ‘Time Team’ op de Engelse BBC? Als kind was ik al gek op geschiedenis en rende ik rond met het rode badlaken van oma om mijn nek en een stok die de rol van een zwaard vervulde. Ivanhoe! Met het Time Team kwam ik voor het eerst in contact met archeologie. Tony Robinson die vol energie een veld rondrent, terwijl hij links en rechts interessante holtes in de wand van een sloot aanwijst; mijn voorbereiding als fauteuil-archeoloog was gereed.


Na mijn start met de Bachelor Geschiedenis op de Universiteit Utrecht kon het niet uitblijven dat ik mijn eerste stappen richting het verwezenlijken van mijn jeugddroom zou zetten. De minor Archeologie, waarbij de nadruk op Griekse, Romeinse en Middeleeuwse archeologie ligt, bleek een te grote verleiding om te weerstaan. Tijdens deze minor kwam voor mij de mogelijkheid om in de zomer een aantal weken student-vrijwilliger te worden bij een archeologische campagne in Griekenland, in Thorikos. De mijnen rondom Thorikos zijn uitzonderlijk, omdat zij direct zijn verbonden aan de bloei van Athene in de Gouden Eeuw. Wie kent het verhaal niet van de beroemde vloot van de Atheense staatsman Themistokles, bekostigd met zilver uit Thorikos? Die vloot wist de Perzische invasie van 480 v.Chr. in de zeeslag bij het eiland Salamis af te slaan en zo de hegemonie op zee voor de Atheners veilig te stellen.



Ik arriveerde een dag eerder en dwaalde langs de vele bezienswaardigheden van de Griekse hoofdstad, in de voetsporen van de grote filosofen, politici en andere grootheden uit de antieke cultuur. Echter, rusteloos om naar de site te komen en de omgeving te ontdekken, was het tijd om aan de campagne te beginnen. Zoals mijn medestudent Iris al treffend opmerkte; het was in één woord fantastisch. Door onze nauwe samenwerking met een internationaal team van onderzoekers en hun bereidheid om hun expertise met ons te delen kregen wij de kans om een enorme hoeveelheid kennis en de vaardigheden op te doen. Nooit gedacht dat ik zo enthousiast kon worden van een kleine witte potscherf, met zwarte mica, afkomstig uit Korinthe! Het veldwerk in Thorikos draagt bij aan een beter begrip van deze veelbewogen periode in de Atheense geschiedenis, die vaak als bepalend voor de westerse politieke en culturele geschiedenis wordt gezien. Door het veldwerk van de afgelopen jaren dragen ook wij als studenten bij aan het lopende onderzoek naar Thorikos en haar mijnen. Het gevoel om tussen de ruïnes van de stad te dwalen en langs deuropeningen te lopen waar vermoedelijk een gezin hun leven leidde is onbeschrijflijk. Niet geheel zonder reden verkondigde ik tijdens de campagne dan ook meerdere malen wat een prachtige realisatie het is dat de artefacten, die hier letterlijk duizenden jaren hebben gelegen, hebben liggen wachten op onze komst. Mindblowing!

~Daan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten